Titulka   >  SAMOSPRÁVA   >  Samospráva obce   >  Všeobecne záväzné nariadenia
publikované: 19.03.2015 16:09  //  aktualizácia: 02.01.2024 09:34  //  zobrazené: 1150

Zásady hospodárenia s majetkom obce Močenok

číslo: 02/2015  |  dátum schválenia: 26.03.2015  |  dátum účinnosti: 11.04.2015  |  stav: zrušené

§ 1

Úvodné ustanovenia

1. Obec Močenok (ďalej len „obec“) je územný samosprávny a správny celok Slovenskej republiky, je právnickou osobou, ktorá za podmienok stanovených zákonmi a v týchto zásadách samostatne hospodári s vlastným majetkom a s vlastnými príjmami.

2. Tieto zásady sa vzťahujú na majetok, ktorý je vo vlastníctve obce, a aj na majetok, ktorý je v spoluvlastníctve obce a iného subjektu a upravujú najmä:

a) obsahové vymedzenie majetku obce, nakladanie a hospodárenie s majetkom obce

b) vymedzenie kompetencií starostu obce a obecného zastupiteľstva pri hospodárení s majetkom obce

c) nadobúdanie a prevody vlastníctva obce

d) nájom majetku obce

e) výpožička majetku obce,

3

 

f) správa majetku obce (definícia správcu majetku a vymedzenie jeho kompetencií, postup prenechávania majetku do správy, podmienky odňatia majetku správcovi, podmienky zverenia ďalšieho majetku do správy správcovi, úkony správcu podliehajúce schváleniu orgánom obce),

g) pohľadávky a iné majetkové práva obce

h) nakladanie s cennými papiermi a aukčný predaj vecí,

i) vklady majetku obce do majetku zakladaných alebo existujúcich obchodných spoločností,

j) dôvody pre trvalé alebo dočasné upustenie od vymáhania majetkových práv obce,

k) nakladanie s majetkom štátu, ktorý obec užíva.

3. Tieto zásady sú záväzné pre všetky orgány obce, zamestnancov obce rozpočtové a príspevkové organizácie, ktoré spravujú majetok obce a ich zamestnancov ako aj subjekty nakladajúce s majetkom obce.

Prvá časť

CHARAKTERISTIKA A POUŽITIE MAJETKU OBCE

§ 2

Charakteristika a nakladanie s majetkom obce

1. Majetok obce tvoria nehnuteľné veci a hnuteľné veci vrátane finančných prostriedkov, ako aj pohľadávky a iné majetkové práva, ktoré sú vo vlastníctve obce podľa zák. SNR č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších právnych predpisov alebo ktoré obec nadobudne do svojho vlastníctva prechodom z majetku Slovenskej republiky na základe zákona alebo vlastnou činnosťou.

2. Majetok obce možno použiť na účely uvedené v § 8 ods. 4 zák. SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov – t.j. na verejné účely, podnikateľskú činnosť a na výkon samosprávy obce.

3. Majetok obce sa má zveľaďovať a zhodnocovať a vo svojej celkovej hodnote zásadne nezmenšený zachovať.

4. Darovanie nehnuteľného majetku je neprípustné, ak osobitný predpis neustanovuje inak.

5. Správa a údržba majetku obce je povinnosťou obce a je financovaná z rozpočtu obce.

6. Obec môže zveriť svoj majetok do správy len svojim rozpočtovým alebo príspevkovým organizáciám.

7. Majetok obce možno tiež za podmienok určených týmito zásadami:

a. dať do prenájmu – a to jednotlivo alebo aj celý súbor vecí,

4

 

b. dať do výpožičky - bezodplatne poskytnúť určitým subjektom na plnenie úloh – nesmie to však odporovať cieľom a záujmom obce,

c. vložiť ako majetkový vklad do základného imania obchodnej spoločnosti alebo z neho založiť právnickú osobu podľa osobitného zákona napr. podľa zákona č. 213/1997 Z.z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení neskorších predpisov

8. Na údržbu, zveľaďovanie a rozmnožovanie majetku obce možno zorganizovať obecnú zbierku. Pritom musí byť rešpektovaná platná právna úprava.

9. Obec je povinná v prípadoch určených platnou právnou úpravou zachovať účelové určenie majetku obce.

10. Na majetok vo vlastníctve obce, ktorý obec nadobudla podľa § 2b ods. 1 (školy a školské zariadenia; zariadenia sociálnych služieb) a § 2c (zdravotnícke zariadenia) zák. SNR č. 138/1991 Zb. a ktorý ku dňu prechodu majetku Slovenskej republiky na obec slúži na výchovno-vzdelávací proces v oblasti vzdelávania a výchovy a činnosti s nimi bezprostredne súvisiace a na zabezpečenie sociálnej pomoci a zdravotnej starostlivosti, nemožno zriadiť záložné právo ani zabezpečovací prevod práva, uskutočniť výkon rozhodnutia, konkurzné konanie a vyrovnacie konanie podľa osobitných predpisov

11. Obec môže svoj majetok vložiť ako vklad do základného imania obchodnej spoločnosti alebo môže zo svojho majetku založiť právnickú osobu.

12. Orgány obce, správca majetku obce a subjekty s majetkovou účasťou obce sú povinné najmä:

a. zisťovať a zaevidovať majetok obce,

b. oceniť majetok obce,

c. udržiavať a užívať majetok obce,

d. chrániť majetok pred poškodením, a zničením, stratou alebo zneužitím,

e. viesť majetok v predpísanej evidencii,

f. používať všetky právne prostriedky na ochranu majetku obce.

§ 3

Evidencia majetku obce

1. Vlastník a správca majetku sú povinní viesť o majetku predpísanú evidenciu podľa osobitných predpisov.

2. Majetok obce, ktorým nie je zverený do správy žiadnej organizácii vedie v operatívnej evidencii obecný úrad.

5

§ 4

Prebytočný a neupotrebiteľný majetok obce

1. Prebytočným je majetok obce, ktorý obec prostredníctvom svojich orgánov a správcov trvale alebo prechodne nepoužíva na plnenia svojich úloh.

2. Prebytočný majetok môže obec odpredať alebo dať do nájmu alebo výnimočne aj výpožičky iným právnickým osobám.

3. Neupotrebiteľným je majetok obce, ktorý pre svoje úplné fyzické alebo morálne opotrebovanie, poškodenie, zastaranosť, alebo nehospodárnosť nemôže už slúžiť svojmu pôvodnému účelu. Návrh na vyradenie neupotrebiteľného majetku podáva vyraďovacia komisia.

4. O prebytočnosti nehnuteľnej veci rozhoduje vždy obecné zastupiteľstvo.

5. O prebytočnosti a o likvidácii hnuteľného majetku, ktorého obstarávacia cena je nižšia ako 1660,- € rozhoduje starosta obce.

6. Vyraďovacia komisia je 3-členná. Komisiu vymenúva starosta obce.

Druhá časť

VYMEDZENIE KOMPETENCIÍ STAROSTU OBCE A OBECNÉHO ZASTUPITEĽSTVA OBCE

§ 5

1. Pri hospodárení a nakladaní s majetkom obce delí sa právomoc medzi obec a správcu majetku obce. V rámci obce sa delí právomoc medzi obecné zastupiteľstvo obce, starostu obce a zamestnanca obce.

2. Oprávnenia a povinnosti správcu upravuje tretia časť týchto zásad.

3. Obecné zastupiteľstvo schvaľuje vždy:

a) všetky zmluvné prevody vlastníctva nehnuteľného majetku (t.j. nadobúdanie a predaj), pokiaľ osobitný zákon neurčí inak,

b) zmluvné prevody vlastníctva hnuteľného majetku (t.j. nadobúdanie a predaj) nad hodnotu 1.660,- € rozpočtovým opatrením

c) zriadenie vecného bremena na majetku vo vlastníctve obce, schválenie zmluvy o budúcej zmluve o zriadení vecného bremena,

d) zriadenie záložného práva na nehnuteľnosť v majetku obci,

e) zverenie nehnuteľného majetku obce do správy správcu (rozpočtová organizácia, príspevková organizácia),

6

 

f) zverenie hnuteľného majetku obce nad hodnotu 1660,- €, do správy správcu (rozpočtová organizácia, príspevková organizácia),

g) všetky zmluvy o prevode správy medzi správcami a zmluvy o zámene správy medzi správcami majetku obce týkajúce sa nehnuteľného majetku,

h) zmluvy o prevode správy medzi správcami a zmluvy o zámene správy medzi správcami majetku obce týkajúce sa hnuteľného majetku nad hodnotu 1660,- €,

i) aukčný predaj vecí podľa osobitných predpisov,

j) združovanie finančných prostriedkov v združeniach a zriadenie spoločného regionálneho alebo záujmového fondu,

k) odpustenie pohľadávky obce (vrátane nájomného a prevádzkových nákladov) nad hodnotu 500,- € ,

l) povolenie splátok, ako aj odklad platenia pohľadávok obce (aj nájomného) nad hodnotu 500,€,

m) o vklade nehnuteľného majetku obce do obchodnej spoločnosti alebo o jeho použití na založenie inej právnickej osoby,

n) o vklade hnuteľného majetku obce nad hodnotu 1660,-€ do majetku zakladaných alebo existujúcich obchodných spoločností a iných právnických osôb s majetkovou účasťou obce,

o) vo veci majetku, ktorý obec nadobudla podľa § 2b ods. 1 (školy a školské zariadenia; zariadenia sociálnych služieb) a § 2c (zdravotnícke zariadenia) zák. č. 138/1991 Zb. a ktorý ku dňu prechodu majetku Slovenskej republiky na obec slúži na výchovno-vzdelávací proces v oblasti vzdelávania a výchovy a činnosti s nimi bezprostredne súvisiace a na zabezpečenie sociálnej pomoci a zdravotnej starostlivosti obecné zastupiteľstvo rozhoduje:

1) o zmene účelového určenia takéhoto majetku

2) o vklade takéhoto majetku do obchodnej spoločnosti alebo o jeho použití na založenie inej právnickej osoby

3) o prebytočnosti takejto nehnuteľnej veci

4) o prebytočnosti alebo neupotrebiteľnosti takejto hnuteľnej veci, ak jej zostatková cena je vyššia ako 3 500,- €,

p) nakladanie s majetkovými právami obce nad hodnotu 500- €,

q) rozhodnutie o prijatí úveru alebo pôžičky, o prevzatí dlhu,

r) prenechanie majetku obce a majetku štátu zvereného obci do užívania iným fyzickým alebo právnickým osobám v prípadoch určených týmito zásadami,

s) uzatvorenie záväzku presahujúceho rámec finančných zdrojov subjektov s majetkovou účasťou obce,

7

 

t) bezodplatné nadobudnutie–darovanie alebo dedenie nehnuteľného majetku a bezodplatné nadobudnutie hnuteľného majetku nad hodnotu 1660,- €,

u) nájom nehnuteľného majetku na dobu dlhšiu ako 3 roky a nájom nebytových priestorov na dobu dlhšiu ako 3 roky,

v) v ďalších prípadoch určených týmito zásadami.

4. Starosta obce je štatutárnym orgánom v majetkovoprávnych vzťahoch obce.

5. Starosta obce rozhoduje v tých prípadoch keď nie je daná rozhodovacia právomoc obecného zastupiteľstva, resp. zamestnanca obce.

Tretia časť

SPRÁVCA MAJETKU OBCE A JEHO KOMPETENCIE

§ 6

1. Správca majetku obce môže byť len rozpočtová alebo príspevková organizácia zriadená podľa osobitného predpisu.

2. Obsahom správy majetku obce je súhrn oprávnení a povinností správcov k tej časti majetku, ktorú im obec zverila do správy alebo ktorú správca nadobudol vlastnou činnosťou.

3. Správca je oprávnený a povinný majetok obce držať, užívať na plnenie úloh v rámci predmetu činnosti alebo v súvislosti s ním, brať z neho úžitky a nakladať s ním v súlade s právnymi predpismi a týmito zásadami.

4. Správca majetku, ktorému bol majetok obce zverený do správy je povinný s ním hospodáriť v prospech rozvoja obce, jeho občanov a ochrany a tvorby životného prostredia.

5. Správca majetku pri nakladaní s majetkom obce nie je oprávnený majetok obce scudziť, zaťažiť, dať do zálohu, poskytnúť ako zabezpečovací inštitút k svojmu záväzku.

6. Správca majetku obce nemôže nadobudnúť majetok do svojho vlastníctva. Majetok, ktorý správca nadobúda je vlastníctvom obce.

7. Správca majetku vykonáva právne úkony pri správe majetku obce v mene obce. Správca majetku koná v mene obce pred súdmi a inými orgánmi vo veciach týkajúcich sa majetku obce, ktorý spravuje. Nedodržanie písomnej formy právnych úkonov pri nakladaní s majetkom obce spôsobuje ich neplatnosť.

8. Správa majetku obce vzniká:

a) zverením majetku obce do správy správcu,

8

 

b) prevodom správy majetku obce,

c) nadobudnutím majetku do vlastníctva obce vlastnou činnosťou správcu.

9. Majetok obce zverený do správy určí obec pri zriadení správcu v zriaďovacej listine. Zriaďovateľ odovzdá zverený majetok správcovi protokolom o odovzdaní a prevzatí majetku obce.

10. Obec môže za nasledovných podmienok zveriť správcovi do správy ďalší majetok obce:

a) ak ide o majetok obce ktorý sa stane pre obec prebytočný alebo neupotrebiteľný,

b) ak je to v záujme lepšieho využitia tohto majetku.

11. Obec môže za nasledovných podmienok odňať správu majetku obce:

a) zverený majetok tieto organizácie nepotrebujú pre plnenie svojich úloh,

b) organizácie neplnia povinnosti uvedené v týchto zásadách, resp. v rozhodnutí starostu o zverení majetku do správy,

c) ide o majetok pre tieto organizácie prebytočný , resp. neupotrebiteľný,

d) sa zistí, že organizácie tento majetok využívajú nehospodárne a v rozpore so stanoveným účelom,

e) je to v záujme lepšieho využitia tohto majetku pre obec,

f) je možnosť zabezpečiť úlohy obce prostredníctvom iných právnických a fyzických osôb za zjavne výhodnejších podmienok

g) je odňatie správy vynútené dodržaním iných právnych predpisov.

12. Správcovia majetku obce môžu uzatvárať zmluvy o prevode správy. Zmluva o prevode správy musí mať písomnú formu a musí obsahovať náležitostí ustanovené právnymi predpismi najmä, identifikáciu pôvodného správcu, identifikáciu budúceho správcu, určenie predmetu prevodu, účel jeho využitia, deň prevodu a dohodnutú cenu, ak je prevod odplatný.

13. Správcovia majetku obce môžu uzatvárať zmluvy o zámene správy. Zmluva o zámene správy musí mať písomnú formu a musí obsahovať náležitostí ustanovené právnymi predpismi najmä, identifikáciu správcov, určenie predmetu zámeny, účel jeho využitia, deň zámeny a prípadne aj cenu, ak nie sú predmety zámeny rovnocenné.

Správcovia majetku obce sú povinní tento majetok udržiavať, chrániť, zhodnocovať a viesť zverený majetok v predpísanej evidencii.

14. Správcovia majetku obce sú povinní predkladať správu o hospodárení s týmto majetkom obecnému zastupiteľstvu jeden krát ročne, resp. v termínoch určenom obecným zastupiteľstvom.

15. Správcovia majetku obce sú povinní raz za dva roky vykonávať inventarizáciu zvereného majetku.

9

 

16. Výsledok tejto inventarizácie overuje hlavný kontrolór obce a o výsledku predloží písomnú správu obecnému zastupiteľstvu.

17. Rozpočtová organizácia a príspevková organizácia hospodári samostatne podľa schváleného rozpočtu s prostriedkami, ktoré jej určí zriaďovateľ v rámci svojho rozpočtu.

Štvrtá časť

NADOBÚDANIE A PREVODY VLASTNÍCTVA OBCE

§ 7

Nadobúdanie vecí do vlastníctva obce

1. Obec môže nadobúdať hnuteľné veci a nehnuteľné veci, vrátane finančných prostriedkov ako aj pohľadávky a iné majetkové práva od fyzických osôb, právnických osôb a štátu odplatne alebo bezodplatne.

Obec postupuje pri obstarávaní majetku - tovarov podľa zák. č. 25/2006 Z.z. o verejnom obstarávaní v znení neskorších predpisov a podľa ďalších osobitných predpisov.

2. Obec nadobúda hnuteľné veci a nehnuteľné veci, vrátane finančných prostriedkov ako aj pohľadávky a iné majetkové práva na základe právnych úkonov, na základe rozhodnutia orgánu verejnej moci, na základe zákona alebo na základe iných právnych skutočností.

3. Obec nadobúda majetok tiež :

- podnikateľskou činnosťou

- investorskou činnosťou (stavbou objektov a budov),

- v súlade so zmluvou v prípadoch združenia prostriedkov s inými právnickými alebo fyzickými osobami.

4. Obec nadobúda majetok aj prostredníctvom správcu, ktorým je príspevková alebo rozpočtová organizácia, ktorej zriaďovateľom je obec.

§ 8

Prevod vlastníctva vecí z majetku obce

1. Rozhodnutie o prevode nehnuteľného majetku obce na iný subjekt podlieha vždy schváleniu obecným zastupiteľstvom obce, ak osobitné zákony neustanovujú inak.

2. Ak sa prevádza spoluvlastnícky podiel k nehnuteľnosti, ponúkne sa tento podiel ostatným spoluvlastníkom.

3.

10

 

3.1 Ak zákon neustanovuje inak, prevody vlastníctva majetku obce sa musia vykonať

a) na základe obchodnej verejnej súťaže,

b) dobrovoľnou dražbou alebo

c) priamym predajom najmenej za cenu vo výške všeobecnej hodnoty majetku stanovenej podľa osobitného predpisu.

3.2 Obec nebude postupovať pri prevode svojho majetku na iný subjekt:

3.2.1 verejnou obchodnou súťažou,

3.2.2 dobrovoľnou dražbou ani,

3.2.3 priamym predajom najmenej za cenu určenú znaleckým posudkom, ak ide o prevod majetku obce a to v týchto prípadoch:

a) bytu alebo pozemku podľa zákona č. 182/1993 Z.z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov

b) pozemku zastavaného stavbou vo vlastníctve nadobúdateľa vrátane priľahlej plochy, ktorá svojím umiestnením a využitím tvorí neoddeliteľný celok so stavbou,

c) podielu majetku obce, ktorým sa realizuje zákonné predkupné právo,

d) hnuteľnej veci, ktorej zostatková cena je nižšia ako 3 500 eur

e) v prípadoch hodných osobitného zreteľa, o ktorých obecné zastupiteľstvo rozhodne trojpätinovou väčšinou prítomných poslancov.

4. Prípady hodné osobitného zreteľa musia byť vždy špecifikované v uznesení obecného zastupiteľstva o schválení konkrétneho zmluvného prevodu.

§ 9

Postup pri predaji majetku obce podliehajúceho schváleniu

obecným zastupiteľstvom

1. Návrh na schválenie zámeru predať veci z majetku obce v prípadoch podliehajúcich schváleniu obecným zastupiteľstvom sa podáva obecnému zastupiteľstvu, pričom je potrebné vymedziť a presne identifikovať vec, ktorá sa má predať (u nehnuteľnosti – listom vlastníctva, a u hnuteľných vecí jej opisom).

2. Zámer predať vec z majetku obce schvaľuje obecné zastupiteľstvo na svojom zasadnutí uznesením.

3. V prípade, že obecné zastupiteľstvo schváli zámer predať vec z majetku obce, potom poverí obecný úrad, aby zabezpečil vypracovanie znaleckého posudku na predmet predaja – nehnuteľnosť (stavbu) a tento znalecký posudok predložil na rokovanie obecného zastupiteľstva spolu s podstatnými náležitosťami kúpnej zmluvy.

11

 

4. Po oboznámení sa so znaleckým posudkom obecné zastupiteľstvo uznesením rozhodne o jednom z možných spôsobov predaja veci z majetku obce a schváli podmienky tohto predaja.

5. Obecné zastupiteľstvo môže schváliť len jeden z nasledovných spôsobov predaja vecí z majetku obce:

a) na základe výsledkov obchodnej verejnej súťaže podľa ust. § 281 a nasl. Obchodného zákonníka a

b) na základe dobrovoľnej dražby podľa zákona č. 527/2002 Z. z. o dobrovoľných dražbách v znení neskorších predpisov,

c) priamy predaj, najmenej za cenu vo výške všeobecnej hodnoty majetku stanovenej podľa vyhlášky MS SR č. 492/2004 Z. z. o stanovení všeobecnej hodnoty majetku v znení neskorších právnych predpisov, ak všeobecná hodnota veci stanovená znaleckým posudkom sa rovná alebo je menej ako 40 000 eur.

§ 10

Obchodná verejná súťaž

1. V prípade predaja majetku obce prostredníctvom obchodnej verejnej súťaže sa postupuje podľa zák. SNR č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších prepisov s použitím ust. § 281 a nasl. Obchodného zákonníka, podľa týchto zásad a podľa podmienok verejnej obchodnej súťaže.

2. Návrh na predaj majetku obce obchodnou verejnou súťažou sa podáva obecnému zastupiteľstvu a obsahuje:

a) presnú identifikáciu veci,

b) cenu určenú znaleckým posudkom

c) návrh znenia kúpnopredajnej zmluvy

d) podmienky verejnej obchodnej súťaže.

3. Ak obecné zastupiteľstvo na svojom zasadnutí uznesením schváli všetky predpoklady pre predaj majetku na základe verejnej obchodnej súťaže (t.j. zámer predať vec z majetku obce na základe verejnej obchodnej súťaže, podmienky verejnej obchodnej súťaže, návrh znenia kúpnej zmluvy), obecný úrad zabezpečí do 30 pracovných dní odo dňa schválenia zámeru a spôsobu predaja :

a) oznámenie o zámere predať vec z majetku obce na základe verejnej obchodnej súťaže a zverejnenie schválených podmienok obchodnej verejnej súťaže minimálne na 30 dní pred uzávierkou podávania návrhov do obchodnej verejnej súťaže na úradnej tabuli obce a na internetovej stránke obce

12

 

b) oznámenie zámeru predať vec z majetku obce formou verejnej obchodnej súťaže v regionálnej tlači spolu s uvedením miesta, kde sú zverejnené podmienky tejto súťaže.

4. Obecný úrad umožní vykonať obhliadku nehnuteľnosti / hnuteľnej veci a nazretie do znaleckého posudku.

5. Obecný úrad je povinný vykonať zapisovanie poradia jednotlivých návrhov tak ako priebežne dochádzali v tomto rozsahu : (Prijaté, poradie návrhu, dátum, čas, miesto prijatia návrhu a podpis starostu obce / štatutárneho orgánu resp. povereného pracovníka).

6. Starosta obce je povinný v súlade s podmienkami verejnej obchodnej súťaže zvolať zasadnutie obecného zastupiteľstva a obecné zastupiteľstvo je povinné na takto zvolanom obecnom zastupiteľstve vyhodnotiť jednotlivé ponuky.

7. Pred samotným vyhodnotením predložených návrhov je potrebné, aby osoby, ktoré majú na veci osobný záujem a sú verejnými činiteľmi urobili oznámenie o osobnom záujme na veci (kúpe nehnuteľností / hnuteľnej veci) a to na základe ústavného zákona č. 357/2004 Z.z. o ochrane verejného záujmu pri výkone verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov .

8. Obecné zastupiteľstvo na svojom zasadnutí skontroluje neporušenosť obálok, vykoná otváranie obálok a následné skontroluje či jednotlivé návrhy majú predpísané náležitosti a v prípade neúplnosti takéto návrhy z posudzovania vylúči. Pri posudzovaní jednotlivých návrhov im priradí poradie podľa najvhodnejšej ponuky. Najvhodnejšej ponuke pridelí poradie č. 1 a schváli predaj veci z majetku obce navrhovateľovi umiestnenému pod poradovým číslom 1. Obecné zastupiteľstvo rozhodne, že ponuky s poradím 2. a vyšším odmieta .

9. Obecný úrad zabezpečí bezodkladné informovanie účastníkov súťaže o výsledku súťaže a o ich umiestnení z hľadiska poradia. Víťaza súťaže informuje o tom, že jeho návrh bol vyhodnotený ako najvhodnejší a vyzve ho k uzavretiu kúpnej zmluvy.

10. Starosta obce uzatvorí v mene obce s víťazom súťaže kúpnu zmluvu v lehote do 30 dní od schválenia predaja majetku obce obecným zastupiteľstvom.

§ 11

Dobrovoľná dražba

1. V prípade predaja majetku obce prostredníctvom dobrovoľnej dražby sa postupuje podľa zák. SNR č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších prepisov s použitím zákona č. 527/2002 Z. z. o

13

 

dobrovoľných dražbách a o doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení neskorších predpisov a podľa týchto zásad.

2. V prípade, že obecné zastupiteľstvo rozhodne o zámere predať vec z majetku obce a o spôsobe jeho predaja dobrovoľnou dražbou, starosta obce je oprávnený poveriť vykonaním dobrovoľnej dražby subjekt, ktorý túto činnosť vykonáva ako svoj predmet podnikania za podmienky, že náklady na dobrovoľnú dražbu a odmena pre subjekt, ktorý túto činnosť vykonáva ako svoj predmet podnikania nepresiahnu 5 % z hodnoty predávanej veci určenej znaleckým posudkom. V ostatných prípadoch rozhoduje o poverení na vykonanie dobrovoľnej dražby obecné zastupiteľstvo.

3. V prípade predaja majetku obce dobrovoľnou dražbou, ktorú nevykoná subjekt, ktorý túto činnosť vykonáva ako svoj predmet podnikania je subjekt, ktorý predáva majetok obce povinný postupovať podľa nižšie uvedeného postupu.

4. Subjekt, ktorý predáva majetok obce musí predávanú vec vymedziť a presne identifikovať, (u nehnuteľnosti – listom vlastníctva, ktorá sa má predať a u hnuteľných vecí jej opisom ). Subjekt, ktorý predáva majetok obce je povinný skúmať, či na danú nehnuteľnosť / hnuteľnú vec nie je potrebné uplatniť osobitný postup upravený osobitným zákonom, napr. zákonom č. 49/2002 Z.z. o ochrane pamiatkového fondu v znení neskorších predpisov.

5. Subjekt, ktorý predáva majetok obce je povinný ohodnotiť / oceniť nehnuteľnosť alebo hnuteľnú vec znaleckým posudkom. Znalecký posudok na predmet dražby nesmie byť v deň konania dražby starší ako 6 mesiacov. ( podľa ust. § 12 ods. 1 zákona č. 527/2002 Z.z.)

6. Subjekt, ktorý predáva majetok obce predkladá návrh na predaj majetku obce za cenu minimálne určenú na základe znaleckého posudku a návrh na predaj majetku obce prostredníctvom dobrovoľnej dražby na schválenie obecnému zastupiteľstvu obce.

7. Obecné zastupiteľstvo schváli alebo neschváli návrh na predaj majetku obce za cenu minimálne určenú na základe znaleckého posudku a schváli alebo neschváli predaj majetku obce prostredníctvom dobrovoľnej dražby podľa zákona č. 527/2002 Z.z.

8. Ak obecné zastupiteľstvo schváli predaj majetku obce prostredníctvom dobrovoľnej dražby, obecné zastupiteľstvo poverí obecný úrad :

a) aby zverejnil zámer predať zhora uvedený majetok formou dobrovoľnej dražby v regionálnej tlači spolu s uvedením miesta, kde sú zverejnené podmienky tejto dobrovoľnej dražby

14

 

b) aby zabezpečil vyhlásenie dobrovoľnej dražby a zverejnenie podmienok dobrovoľnej dražby na úradnej tabuli obce a oznámením na internetovej stránke obce.

9. Oznámenie o dražbe musí obsahovať tieto náležitosti: miesto, dátum, čas konania dobrovoľnej dražby, minimálna cena / najnižšie podanie - cena je stanovená znaleckým posudkom, spôsob úhrady ceny, podmienky predaja predmetu dražby, minimálne prihodenie, termín vykonania obhliadky predmetu dražby, výšku dražobnej zábezpeky a spôsob jej zloženia u dražiteľa a pod . Oznámenie o dražbe je obec povinná doručiť aj príslušnému notárovi, ktorý bude osvedčovať priebeh dražby.

10. Subjekt, ktorý predáva majetok obce je povinný umiestniť na predmet dražby označenie podľa prílohy č. 1 k zákonu č. 527/2002 Z.z. ( 10 cm širokú pásku s textom DRAŽBA ) a priložiť oznámenie o dražbe.

11. Subjekt, ktorý predáva majetok obce je povinný umožniť vykonanie obhliadky predmetu dražby účastníkom dražby. Podľa druhu predávanej veci subjekt, ktorý predáva majetok obce zabezpečí vykonanie obhliadky predmetu dražby - u nehnuteľnosti alebo u veci, ktorá presahuje hodnotu 16 500 eur v najmenej dvoch termínoch, ktoré nemôžu byť určené v rovnaký deň.

12. Subjekt, ktorý predáva majetok obce vykoná dražbu.

13. Po vykonaní dražby vyhotovuje subjekt, ktorý predáva majetok obce zápisnicu o vykonaní dražby, ak sa priebeh dražby neosvedčuje notárskou zápisnicou.

§ 12

Priamy predaj

1. V prípade predaja veci z majetku obce prostredníctvom priameho predaja je obec povinná postupovať podľa zákona SNR č. 138/1991 Z.z. o majetku obcí v znení neskorších predpisov a podľa týchto zásad.

2. Obec nemôže previesť majetok obce priamym predajom, ak všeobecná hodnota takéhoto majetku stanovená podľa znaleckého posudku presiahne 40 000,- eur.

3. Obec musí prevádzanú vec vymedziť a presne identifikovať, (u nehnuteľnosti – listom vlastníctva, ktorá sa má predať a u hnuteľných vecí jej opisom ) tak aby nebola zameniteľná s inou vecou. Subjekt, ktorý prevádza majetok obce je povinný skúmať, či na danú nehnuteľnosť / hnuteľnú vec nie je potrebné uplatniť osobitný postup upravený osobitným zákonom, napr. zákonom č. 49/2002 Z.z. o ochrane pamiatkového fondu v znení neskorších predpisov.

15

 

4. Obec je povinná ohodnotiť / oceniť nehnuteľnosť (stavbu) podľa znaleckého posudku. Znalecký posudok na majetok obce, ktorý sa má previesť nesmie byť v deň schválenia prevodu obecným zastupiteľstvom starší ako 6 mesiacov.

5. Návrh na predaj majetku obce minimálne za cenu určenú na základe znaleckého posudku alebo v prípade pozemku za cenu určenú samostatným VZN o cenách pozemkov a o spôsobe a podmienkach predaja pozemkov vo vlastníctve Obce Močenok, prostredníctvom priameho predaja a podstatné náležitosti kúpnopredajnej zmluvy sa predkladajú na schválenie obecnému zastupiteľstvu.

6. Obec, ktorá prevádza majetok obce nemôže previesť vlastníctvo majetku obce priamym predajom na fyzickú osobu, ktorá je v tejto obci

a) starostom obce,

b) poslancom obecného zastupiteľstva,

c) štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu právnickej osoby zriadenej alebo založenej obcou,

d) prednostom obecného úradu,

e) zamestnancom obce,

f) hlavným kontrolórom obce,

g) blízkou osobou osôb uvedených v tomto odseku zásad ( blízka osoba je osoba vymedzená v ust. § 116 Občianskeho zákonníka )

7. Obec nemôže previesť vlastníctvo svojho majetku priamym predajom na právnickú osobu, v ktorej zakladateľom, vlastníkom obchodného podielu, štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu, členom riadiaceho, výkonného alebo dozorného orgánu je osoba uvedená v odseku 6; to neplatí, ak ide o právnickú osobu, ktorej zakladateľom je obec alebo v ktorej má obec obchodný podiel.

8. Obecné zastupiteľstvo po tom čo schváli predaj svojho majetku priamym predajom a návrh kúpnopredajnej zmluvy, poverí obecný úrad, aby zabezpečil oznámenie o priamom predaji majetku obce prostredníctvom oznámenia na úradnej tabuli obce, prostredníctvom internetu - oznámením na internetovej stránke obce a oznámením v regionálnej tlači. Obec zverejní svoj zámer predať svoj majetok priamym predajom najmenej na 30 dní. Obecné zastupiteľstvo stanoví lehotu na predkladanie cenových ponúk pre záujemcov o kúpu majetku obce.

9. Obecné zastupiteľstvo posúdi cenové ponuky a rozhodne o schválení predaji majetku obce minimálne za cenu stanovenú v znaleckom posudku podľa doručených cenových ponúk a poverí starostu obce uzatvoriť kúpnu zmluvu s vybratým záujemcom.

16

Piata časť

NÁJOM MAJETKU OBCE

§ 13

1. Obec a správca majetku obce môže majetok, ktorý dočasne nepotrebuje na plnenie svojich úloh (neupotrebiteľný a prebytočný majetok), prenechať písomnou zmluvou na dočasné užívanie inej právnickej alebo fyzickej osobe a to zásadne odplatne, pričom to nesmie odporovať cieľom a záujmom obce.

2. Prenechávať majetok obce na dočasné užívanie je možné aj v iných prípadoch, ako v prípadoch špecifikovaných v bode 1 tohto § 13, pokiaľ je to pre obec ekonomicky výhodné.

3. Obec a správca majetku obce je povinný pri prenechávaní majetku obce do nájmu postupovať dôsledne podľa ust. § 9a ods. 9 zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí, podľa ktorého je obec povinná uplatniť ustanovenia odsekov 1 až 3 a 5 až 7 § 9a tohto zákona, a to najmenej za také nájomné, za aké sa v tom čase a na tom mieste obvykle prenechávajú do nájmu na dohodnutý účel rovnaké alebo porovnateľné nehnuteľnosti, okrem:

a) hnuteľnej veci vo vlastníctve obce, ktorej zostatková cena je nižšia ako 3500 eur,

b) nájmu majetku obce, ktorého trvanie s tým istým nájomcom neprekročí 10 dní v kalendárnom mesiaci,

c) prípadov hodných osobitného zreteľa, o ktorých obecné zastupiteľstvo rozhodne 3/5 väčšinou prítomných poslancov. Individuálne stanovenie výšky nájomného nesmie byť v rozpore s dobrými mravmi.

4. Uzatváranie ostatných nájomných zmlúv patrí do rozhodovacej právomoci starostu obce alebo štatutárneho orgánu správcu majetku obce, ak tak ustanovuje zriaďovateľská listina. Štatutárny orgán správcu majetku obce je povinný jeden exemplár nájomnej zmluvy doručiť na Obecný úrad v Močenku.

5. Starosta obce je povinný na každom obecnom zastupiteľstve informovať o novo uzavretých zmluvách o prenájme s uvedením názvu subjektu a dôvodu takéhoto postupu a doby na ktorú sa zmluva uzatvára.

6. V prípade prenájmu hnuteľných vecí je nájomné určené dohodou zmluvných strán, najmenej vo výške nájomného za aké sa v danom mieste a čase totožná alebo porovnateľná hnuteľná vec dáva do nájmu.

§ 14

Úprava a rekonštrukcia nebytových priestorov na účely nájmu 17

 

1. V prípade, že si nebytový priestor vyžaduje stavebné úpravy, opravy alebo rekonštrukciu pred začatím alebo počas trvania nájomného vzťahu, a pokiaľ sa nájomca rozhodne vykonať zásah do predmetu nájmu formou nevyhnutných investícií nutných na to, aby predmet nájmu zodpovedal podmienkam pre jeho riadne užívanie za daným účelom prenájmu, môže nájomca začať s vykonávaním nevyhnutných investícií až po predchádzajúcom písomnom súhlase starostu, pokiaľ výška investícií nepresiahne hodnotu 1.660 eur, resp. obecného zastupiteľstva, pokiaľ výška investícií presiahne hodnotu 1.660 eur, a rozhodnutí príslušného stavebného úradu, pokiaľ to rozsah diela vyžaduje.

2. Nájomca predloží svoj zámer s vyčíslenými predpokladanými nákladmi na nevyhnutnú investíciu na posúdenie a vyjadrenie starostovi.

3. V prípade, že starosta dá súhlas s nevyhnutnou úpravou, rekonštrukciou alebo investíciou, súčasne rozhodne o uznaní nevyhnutných nákladov a o vysporiadaní nákladov na nevyhnutnú investíciu.

4. V prípade, že nájomca potrebuje upravovať alebo rekonštruovať nebytové priestory pre svoju prevádzkovú potrebu a vo svoj prospech, zaviaže sa na úhradu takejto investície v plnom rozsahu. Táto podmienka sa uvedie v nájomnej zmluve spolu s povinnosťou odovzdať nebytový priestor pri ukončení nájmu v pôvodnom stave. V takomto prípade je potrebný predchádzajúci písomný súhlas starostu a rozhodnutie príslušného stavebného úradu, pokiaľ to rozsah diela vyžaduje.

5. V prípade, že nájomná zmluva je uzatvorená na dobu určitú a bude ukončená z príčin zo strany nájomcu pred uplynutím doby nájmu, nájomcovi nevznikne nárok na preplatenie vynaložených investícií.

6. Neoddeliteľnou súčasťou pre uznanie nevyhnutných investičných nákladov sú najmä tieto doklady:

a) predchádzajúci písomný súhlas vlastníka k realizácii investície,

b) dodávateľské faktúry vystavené na nájomcu doložené dokladom o úhrade (daňové doklady, zmluva o dielo),

c) rozhodnutie príslušného stavebného úradu, pokiaľ to rozsah diela vyžaduje,

d) protokol o odovzdaní a prevzatí diela,

e) znalecký posudok k určeniu ceny v prípade, ak nájomca nie je schopný zabezpečiť potrebné doklady na stanovenie výšky ceny nevyhnutnej investícii, alebo ak je dôvodná pochybnosť o výške ceny za nevyhnutnú investíciu, znalecký posudok vyhotoví znalec, ktorého určí obec. 18

Šiesta časť

VÝPOŽIČKA MAJETKU OBCE

§ 15

1. Zmluvu o výpožičke (bezplatnom užívaní ) majetku obce je možné uzavrieť výlučne za splnenia nasledovných podmienok:

a) ide o neupotrebiteľný majetok obce alebo ide o prebytočný majetok obce,

b) jeho použitie je viazané na nepodnikateľské účely

c) zmluva môže byť uzavretá maximálne na dobu 3 rokov

d) výpovedná lehota musí byť vždy maximálne 30 dňová

e) podmienkou je dojednanie primeranej zmluvnej pokuty v prípade neplnenia si dohodnutých zmluvných podmienok a zároveň

f) bezodplatné poskytnutie nesmie odporovať cieľom a záujmom obce.

2. Starosta obce je povinný na rokovaní obecného zastupiteľstve informovať o uzavretých zmluvách o výpožičke s uvedením názvu subjektu a dôvodu takéhoto postupu.

Siedma časť

POHĽADÁVKY A INÉ MAJETKOVÉ PRÁVA OBCE,

DÔVODY PRE TRVALÉ ALEBO DOČASNÉ UPUSTENIE

OD VYMÁHANIA MAJETKOVÝCH PRÁV OBCE

§ 16

1. Subjekty, ktoré vykonávajú právo správy a hospodárenia s pohľadávkami a majetkovými právami, sú povinné tieto pohľadávky včas uplatňovať a vymáhať.

2. Zo závažných dôvodov, najmä sociálnych, je možné na žiadosť dlžníka pohľadávku celkom alebo sčasti odpustiť, tým nie je dotknuté ustanovenie § 5 bod 3 týchto zásad.

3. Dlžníkovi, ak je ním občan, možno povoliť splátky alebo povoliť odklad zaplatenia pohľadávky dlžníkom písomne uznanej, čo do dôvodu a výšky, prípadne priznanej právoplatným rozhodnutím súdu alebo iného orgánu, ak tento bez svojho zavinenia nemôže pohľadávku, alebo splátku zaplatiť v čase splatnosti.

4. Odpustiť pohľadávku nie je prípustné, ak vznikla v súvislosti s úmyselnou trestnou činnosťou.

5. Ak je pohľadávka prechodne nevymožiteľná, sú subjekty oprávnené dočasne upustiť od jej vymáhania, musí sa však zabezpečiť, aby sa táto pohľadávka nepremlčala alebo nezanikla.

19

Len čo odpadnú dôvody dočasného upustenia od vymáhania pohľadávky je subjekt povinný vykonať všetky úkony na jej včasné vymoženie.

6. Proti tomu istému dlžníkovi sa môže od vymáhania pohľadávky toho istého druhu upustiť iba raz v kalendárnom roku.

7. Nakladanie s pohľadávkami obce na úseku daní a poplatkov (dane z nehnuteľnosti, ostatných miestnych daní a miestneho poplatku podľa zák. č. 582/2004 Z.z.) sa riadi dôsledne osobitnou právnou úpravou - zák. SNR č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov v znení neskorších predpisov. Ustanovenie §16 ods. 1 – 6 týchto zásad v týchto prípadoch nemožno použiť.

8. Ustanovenie osobitných predpisov upravujúcich nakladanie s pohľadávkami obce (napr. zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní v znení neskorších predpisov) nie sú týmto všeobecne záväzným nariadením dotknuté.

Ôsma časť

NAKLADANIE S CENNÝMI PAPIERMI A AUKCIE

§ 17

1. Cenné papiere, kryté majetkom obce môžu byť vydané len so súhlasom obecného zastupiteľstva a za podmienok dodržania osobitných právnych predpisov (zák. č. 566/2001 Z.z. o cenných papieroch v znení neskorších predpisov a Obchodný zákonník).

2. O majetkovom vstupe do kapitálovej spoločnosti rozhoduje obecné zastupiteľstvo.

3. Emisie cenných papierov a ich výšku vždy schvaľuje obecné zastupiteľstvo.

4. Zároveň sa podporne použijú príslušné ustanovenia týchto zásad.

Deviata časť

VKLADY MAJETKU OBCE DO MAJETKU ZAKLADANÝCH ALEBO EXISTUJÚCUCH OBCHODNÝCH SPOLOČNOSTÍ

§ 18

1. Obec môže svoj majetok vložiť ako vklad do obchodnej spoločnosti alebo môže zo svojho majetku založiť inú právnickú osobu.

20

 

2. Obec môže uzavrieť zmluvu o výkone správy svojho majetku s obchodnou spoločnosťou alebo s inou právnickou osobou, ktorá musí obsahovať najmä účel využitia majetku, čas trvania výkonu správy, práva a povinnosti zmluvných strán, vrátane práva obce odstúpiť od zmluvy.

3. Pôsobnosť valného zhromaždenia obchodných spoločností, v ktorých je obec jediným spoločníkom alebo jediným akcionárom sa riadi platnou právnou úpravou. Pôsobnosť valného zhromaždenia v takýchto prípadoch vykonáva za obec štatutárny orgán obce – starosta obce.

Desiata časť

NAKLADANIE S MAJETKOM ŠTÁTU, KTORÝ OBEC UŽÍVA

§ 19

1. Nakladanie s majetkom štátu, ktorý užíva obec sa riadi platnou právnou úpravou a zmluvnými podmienkami medzi štátom a obcou.

2. V ostatnom sa primerane použijú tieto zásady.

Jedenásta časť

SPOLOČNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA

§ 20

1. Evidencia a inventarizácia majetku obce sa vykonáva v súlade s osobitnou právnou úpravou (zák. č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov).

2. S týmito zásadami musia byť písomne oboznámení všetci zamestnanci obce, všetci zamestnanci organizácií obce a všetky obchodné spoločnosti obce, resp. obchodné spoločnosti s majetkovou účasťou obce. Podklady o písomnom oboznámení sa zakladajú do personálnych spisov zamestnancov a vedú sa v evidenciách obce, organizácií obce a obchodných spoločností obce.

3. Starosta obce môže bližšie konkretizovať ustanovenia týchto zásad vo svojich príkazoch, príp. pokynoch.

4. Zmeny a doplnky týchto zásad schvaľuje Obecné zastupiteľstvo v Močenku 3/5 väčšinou prítomných poslancov.

21

§ 21

Prechodné a záverečné ustanovenia

1. Návrh tohto VZN bol zverejnený na úradnej tabuli a na internetovej stránke obce (www.mocenok.sk) v lehote uvedenej v ust. § 6 ods. 3 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.

2. Toto VZN nadobúda platnosť dňom schválenia Obecným zastupiteľstvom v Močenku a účinnosť dňom 11. apríla 2015. Po vyvesení na úradnej tabuli po dobu 15 dní bude toto VZN prístupné na Obecnom úrade v Močenku.

3. Obecné zastupiteľstvo v Močenku prerokovalo toto všeobecne záväzné nariadene na zasadnutí dňa 26. marca 2015 a schválilo ho uznesením č. 5.1 - II./OZ/2015.

V Močenku, dňa 26. marca 2015

PaedDr. Roman URBÁNIK

starosta Obce Močenok

DISKUSIA

Pred pridaním komentára je potrebné sa prihlásiť !

Zatiaľ bez komentárov. Pridajte prvý komentár.

UPOZORNENIE!

Poskytujeme Vám možnosť komentára, pričom si vyhradzujeme právo redakčne upraviť a uverejniť ktorýkoľvek z tu publikovaných diskusných príspevkov. Diskusné príspevky obsahujúce vulgarizmy, rasové narážky a iné spoločensky, morálne a eticky neprípustné skutočnosti má právo administrátor vymazať. Pokiaľ narazíte na takéto príspevky odošlite ich formulárom "nahlásiť príspevok" ktorý je automaticky vygenerovaný ku každému príspevku, alebo kontaktujte administrátora.

NOVINKY E-MAILOM

nové informácie, čo sa pripravuje, čo sa udialo na Váš e-mail, prihláste sa už dnes!

Scroll to Top