publikované: 23.03.2017 14:07  //  aktualizácia: 31.05.2017 12:47  //  zobrazené: 806

Vernisáž výstavy Tibora Lešša v Močenku

Ukryté v dreve

V piatok 10.marca 2017 sa v priestoroch spoločenskej sály obecného úradu konala vernisáž výstavy drevorezieb pod názvom Ukryté v dreve. Išlo o autorskú výstavu domáceho umelca Tibora Lešša.Konala sa pri príležitosti životného jubilea umelca. Návštevníkov v spoločenskej sále vítali desiatky menších i väčších diel. Tvorivý rezbár Tibor Lešš im vtisol vlastný rukopis, ktorým zobrazil anjelov, svätých, mužov i ženy pri práci, prírodu, zvieratá i rozprávkové bytosti. Niekoľkým desiatkam návštevníkov v úvode zahral klavírnu skladbu mladý talentovaný klavirista Andrej Holubjak zo základnej umeleckej školy v našej obci. Potom si prítomní vypočuli stručný prierez umelcovou tvorbou a množstvom ocenení, ktoré počas svojho pôsobenia v rezbárskej sfére už získal. S gratuláciou a poďakovaním sa Tiborovi Leššovi za všetkých prihovoril starosta obce Roman Urbánik.Zároveň mu odovzdal ďakovný list. „Tento deň je vzácny a zaujímavý, pretože pri príležitosti životného jubilea autorskú výstavu predstavuje náš občan Tibor Lešš, umelecký rezbár. Jeho diela sú známe v mnohých krajinách Európy, dokonca aj v zámorí. Je pre obec vždy potešením a radosťou, keď má takýchto šikovných a tvorivých ľudí, ktorí dokážu aj takýmto spôsobom odprezentovať náš život. Pánovi Leššovi za to, čo v rámci propagácie našej obce, ale aj svojho mena urobil, veľmi srdečne ďakujem,“ poprial autorovi starosta obce Roman Urbánik.

Po oficiálnej časti vernisáže si všetci prítomní mohli vychutnať krásu vystavených diel. Každý si mohol nájsť najmilší námet, pretože, hoci boli všetky exponáty z dreva, každý bol iný, rozprával svoj príbeh a dokazoval autorovu nesmiernu fantáziu a predstavivosť. Krása Leššových diel však neoslovila len návštevníkov vernisáže. Už predtým oslovila odborníkov. Niektorí ho za to odmenili cenami v súťažiach, čestnými uznaniami, ďakovnými listami a podobnými oceneniami. Najvyššia kultúrna ustanovizeň na Slovensku – Národné osvetové centrum –mu prostredníctvom generálneho riaditeľa udelilo poctu Medaila sv. Gorazda.Leššovo dielo bolo zapísané do Zlatého fondu Slovenskej republiky. Z bohatého diela Tibora Lešša, ktoré má asi 2500 kusov drevorezieb, bol v spoločenskej sále iba zlomok. „Ja pochádzam z oblasti, kde je dreva strašne veľa, ale takí umelci, ako je Tibor, toto u nás na Orave nebolo. S tým som sa stretol prvýkrát tu, ešte keď som bol starosta, už vtedy prezentoval svoje výrobky a vtedy som sa skláňal nad tým, čo dokáže z toho krásneho dreva urobiť,“ boli drevorezby blízke Jozefovi Šuvadovi.„Pána Lešša poznám, pre mňa je to Tibor a môj nebohý manžel s ním bol veľmi dobrý kamarát. Myslím si, že keby tu bol medzi nami, bol by veľmi rád, že Tibor takto pokročil,“ pridala sa s pozitívnou reakciou na umelecké diela Gabriela Nováková. „Ja mám také svoje obľúbené kúsky, obzerám si ich aj teraz, súveľmi pekné – Lazy a Baníci, strašne sa mi páčia,“ poznala tvorbu TiboraLešša návštevníčka Beáta. „Prišli sme zablahoželať pánu Leššovi k jeho výročiu a zároveň si aj pozrieť jeho práce. Sme tu ako klub tvorivosti, takže máme vzťah k takýmto veciam.Preto sme ho prišli podporiť. Ja mám tiež osobitný vzťah k drevu, ale po úraze chrbtice drevo muselo ustúpiť a zostalo mi drôtikovanie. Veľmi sa mi páčia tieto výrobky,“ hovorila za seba i klub tvorivosti Mária Dičérová.

Vernisáže sa, samozrejme, zúčastnila aj umelcova rodina, ktorá ho v tvorbe podporovala a tešila sa z jeho diela. Oporou mu boli manželka Anna aj deti.Tiemali radosť z otcových úspechov. „Ja som nezdedil po tejto stránke nič, ale je to krásne, páči sa mi to. Môj otec robí zaujímavé veci. Odmala to sledujem, vždy nám vyrezával hračky a podobne, ale ja som ten talent nezdedil,“ konštatoval s úsmevom umelcov syn Matúš.

Rezbár Tibor Leššv období výstavy pracovalna troch obrazoch a malrozpracovaných ešte niekoľko ďalších diel. „Prvýkrát mám v Močenku samostatnú výstavu, spoločných som mal viacej. Som veľmi spokojný, veľmi krásne to urobili, páči sa mi to“ vyjadril spokojnosť Tibor Lešš. „Tento rok som už zhotovil 25 vecí, takže idem za svojím cieľom, že za 5 rokov by som chcel dosiahnuť 3 000 kusov diel,“ dodal. Tento cieľ mu už, žiaľ, zákerná choroba nedovolila naplniť.

• Vernisáž výstavy Tibora Lešša v Močenku