Blíži sa koniec aktuálneho kalendárneho roka a nielen pre samosprávy to znamená povinnosť začať tvoriť rozpočet pre nasledujúci rok. Rozpočet je základný dokument každej samosprávy, podľa ktorého sa riadi celý chod obce. Vedenie obce v týchto dňoch dokončuje 1. verziu návrhu rozpočtu pre rok 2016. Plánuje ju predložiť zastupiteľstvu na schválenie tak, aby sa nový rok začínal s už schváleným rozpočtom. „Základné parametre rozpočtu sú dané našimi príjmami a našimi výdavkami a aj vzhľadom na to, že ešte nepoznáme štátny rozpočet Slovenskej republiky vychádzali sme z informácií, ktoré máme a z pripravovaných podkladov v súvislosti s podielovými daňami, kde by ten nárast podielových daní oproti tomuto roku 2015 mal byť v prípade obce Močenok rádovo nejakých 2 - 2,5 %. Znamená to, že ak sme mali v roku 2015 podielové dane zhruba na úrovni 1 090 000 eur, tak rátame pre rok 2016 zhruba s 1 116 000 – 1 118 000 eur. Ďalej rátame s príjmami z daní od fyzických a právnických osôb. Snažíme sa v rozpočte vyriešiť aj problematiku odpadu, respektíve platieb za odpady. Túto problematiku bude riešiť samostatné všeobecne - záväzné nariadenie o daniach a poplatkoch za odpady. Preto budem do zastupiteľstva predkladať materiál, ktorý bude hovoriť o tom, že je potrebné zvýšiť výšku poplatkov za odpady,“ spresnil informácie o návrhu rozpočtu starosta obce Roman Urbánik. Obec platí na každého obyvateľa v rámci zhodnocovania a zneškodňovania odpadov Ponitrianskemu združeniu obcí pre separovaný uber odpadov 18 eur. Do pokladne obce však občania zaplatia len asi polovicu tejto sumy. Obec si takú finančnú záťaž nemôže dovoliť, preto bude problém riešiť zmenou všeobecne - záväzného nariadenia. Pozitívnou informáciu je pre obec a jej rozpočet informácia, že v budúcom roku sa nám zníži dlhová služba, teda splátky úverov a úrokov takmer na polovicu zo 650 tisíc na 350 alebo 360 tisíc eur. „Z hľadiska konštrukcie budúcoročného rozpočtu je veľmi dôležité povedať, že nie je ešte doriešená situácia okolo prefinancovania výstavby centrálnej zóny obce. Tento problém sa ťahá z minulých rokov, konkrétne od roku 2010. Na začiatku roka sme informovali, že tu bola hodnotiaca správa sprostredkovateľského orgánu - VÚC o tom, že navrhuje obci Močenok nepreplatiť ani euro, pretože náklady, ktoré boli vynaložené považuje za neoprávnené. Obec Močenok požiadala o následnú kontrolu riadiaci orgán - ministerstvo poľnohospodárstva, táto kontrola prebehla na prelome mesiacov jún - júl 2015 a dodnes ešte nebola uzatvorená. Čakáme na výsledok každým dňom. V prípade, že by sme s našou námietkou boli úspešní, znamenalo by to, že aspoň časť z tých finančných prostriedkov v objeme zhruba 1 200 000 eur, ktoré sme do rekonštrukcie centra obce vložili by nám štát - ministerstvo poľnohospodárstva preplatil a v tom prípade by sme boli z pohľadu rozpočtu v tých základných parametroch, ktoré sme pred chvíľočkou povedali. Ak sa takto nestane, tak tá situácia bude oveľa komplikovanejšia,“ doplnil informácie starosta Urbánik. Čo sa týka investícií, do návrhu rozpočtu vedenie obce zapracovalo budovanie novej tržnice, miestnej komunikácie za kanceláriami poľnohospodárskeho družstva, alebo vybudovanie miestneho rozhlasu na uliciach Balajka a Lúčky. „Máme ambíciu riešiť niektoré opravy chodníkov napríklad v Školskej alebo Vinohradskej ulici, vybudovanie prepojovacieho chodníka na hornom cintoríne pre nové hrobové miesta, chceli by sme vyriešiť osvetlenie na dolnom cintoríne a chceme riešiť tzv. pasportizáciu, alebo súpis hrobových miest na oboch cintorínoch, kde by sme mali presne spísané všetky hrobové miesta a zriadili by sme aj aplikáciu virtuálneho cintorína na našej webovej stránke, respektíve informačné tabule na jednom aj druhom cintoríne,“ doplnil starosta Roman Urbánik. Návrh rozpočtu ráta aj s podporou klubov, spolkov a organizácií, kde je pre ne vyčlenená rovnaká čiastka, ako v uplynulom roku, teda 52 000 eur. Takisto bude obec podporovať školy v obci, plánuje vypracovanie projektovej dokumentácie pre rekonštrukciu materskej školy, ale aj zníženie energetickej náročnosti budovy obecného úradu, prípadne rezervu 30 000 eur na nepredvídané projekty. Materiál návrhu rozpočtu dostanú na posúdenie všetky odborné komisie a hlavný kontrolór, bude zverejnený na úradnej tabuli a webovej stránke obce a rozhodovať o ňom budú poslanci na novembrovom zasadnutí obecného zastupiteľstva.
Pred pridaním komentára je potrebné sa prihlásiť !
Zatiaľ bez komentárov. Pridajte prvý komentár.
Poskytujeme Vám možnosť komentára, pričom si vyhradzujeme právo redakčne upraviť a uverejniť ktorýkoľvek z tu publikovaných diskusných príspevkov. Diskusné príspevky obsahujúce vulgarizmy, rasové narážky a iné spoločensky, morálne a eticky neprípustné skutočnosti má právo administrátor vymazať. Pokiaľ narazíte na takéto príspevky odošlite ich formulárom "nahlásiť príspevok" ktorý je automaticky vygenerovaný ku každému príspevku, alebo kontaktujte administrátora.