Titulka   >  Video reportáže
publikované: 14.06.2016 15:21  //  aktualizácia: 27.06.2016 08:17  //  zobrazené: 329

Výchovný koncert pre žiakov ZŠ

Žiaci druhého stupňa základnej školy v Močenku sa zúčastnili výchovného koncertu zameraného na hudbu a históriu. Zorganizovala ho základná škola v spolupráci so základnou umeleckou školou, kňazským seminárom a farnosťou v našej obci. Koncert sa uskutočnil v močenskom kostole sv. Klimenta v pondelok 23. mája 2016. Pre približne dvesto žiakov bol pripravený prierez vývoja hudby s prezentáciou jej typických znakov pre danú dobu, ako aj typických hudobných nástrojov či predstaviteľov. Okrem toho im hudobné skladby typické pre konkrétne obdobia predstavili členovia Scholy Cantorum z Kňazského seminára v Nitre a učitelia a žiačka základnej umeleckej školy v našej obci. Žiaci si tak mohli vypočuť napríklad okrem iného aj gregoriánsky chorál. „Myšlienka vznikla vlani, keď sa pripravovalo 250. výročie kostola, keďže máme naozaj bohatú históriu, ktorou sa môže málokto pochváliť. Prepojenosť medzi vzdelaním, teda školou a históriou kostola, farnosti a obce je potrebné skĺbiť, predstaviť ďalšej generácii, aby boli všetci obyvatelia právom hrdí na to, čo máme,“ ozrejmila vznik tejto myšlienky jej autorka, učiteľka základnej školy Helena Šuvadová. Vnímanie umenia je podľa nej potrebné: „Hudobné umenie, výtvarné či história sú také bohaté, že vyčerpať ich sa asi žiadnej generácii nepodarí, ale nevšímať si to, že je to minulosťou alebo že je to sakrálny priestor, sakrálna hudba, alebo zasa moderná hudba, nie je dobré. Zdá sa, že sa to nedá spájať, ale práve naopak, jedno bez druhého by nebolo a nie je, takže toto treba do tej ďalšej generácie vhodným spôsobom vštepiť.“ Raritou koncertu bolo zaspievanie gregoriánskeho chorálu, a to v podaní Scholy Cantorum: „Sprevádzame väčšinou liturgiu alebo slávenie v katedrále, či v kaplnke a okrem toho, že spievame súčasné veci, tak príležitostne spievame aj gregoriánsky chorál, ktorý je spevom pre rímsku liturgiu,“ – ozrejmil jeden z členov Scholy Cantorum Marek Duhár „Na takejto akcii sme boli dnes prvýkrát a som rád, že sme tu mali takú uvoľnenú atmosféru a deťom sa, myslím, aj páčilo, mali z toho určite zážitok. Som presvedčený, že viacerí počuli prvýkrát takýto spev a postupne sa im môže dotvárať obzor našich dejín,“ zhodnotil Marek Duhár aj celé podujatie. Riaditeľ Základnej umeleckej školy v Močenku Tomáš Obola považuje koncert za unikát: „Boli sme oslovení na spoluprácu pri realizácii výchovného koncertu a my sme to s veľkou vďačnosťou prijali, pretože išlo aj možno o trošku unikátne dielo, lebo nám boli pomáhať priatelia zo seminára, a myslím, že spríjemnili toto doobedie nielen žiakom, ale aj nám – učiteľom hudby. Nájsť skladbu na každé obdobie istým spôsobom nie je až taký problém, ale interpretovať jednotlivé obdobia už problém je.“ Problém hudobníkov spočíval v tom, že dnes už neexistujú niektoré hudobné nástroje, na ktoré umelci hrali v jednotlivých obdobiach. Vystupujúci si však poradili ich nahradením niektorým z najpríbuznejších súčasných hudobných nástrojov. Organizátori koncertu spestrili podujatie aj rôznymi otázkami súvisiacimi s témou, ktorých správne zodpovedanie bolo ocenené sladkou odmenou. „Bolo to dobré, bolo tam aj to, čo bolo v minulosti, a bolo to zaujímavé,“ myslí si Meedo. „Koncert bol veľmi zaujímavý, určite to mnohým deckám niečo dalo,“ doplnil Daniel.

Časť koncertu slovom sprevádzal aj farár farnosti sv. Klimenta Peter Michalov, ktorý sa venoval najmä obdobiu historicky spätému s obcou Močenok a s jej farským kostolom: „Boli sme účastní na prvom výchovnom koncerte, ktorý skĺbil históriu s hudbou. Keďže to bolo v kostole sv. Klimenta, tak tam bol aj podtext toho, že dejiny tohto miesta, močenského kostola, sú aj s touto hudbou späté. Ako to súvisí – no história kostola bola spojená práve aj s hudbou, a to tým, že tento chrám boží si za tých 250 rokov vypočul rozličné obdobia, či už chorálové, skladbové alebo koncerty. Som rád, že mal svoju odozvu u detí, ktoré pozorne vnímali prezentovaný vývoj hudby, spevu, ale aj dejiny. Dúfam, že tieto výchovné koncerty, spolu s ich duchovným podtextom, sa na tomto mieste budú odohrávať aj naďalej.“

Marcela Lenčéšová

• Výchovný koncert pre žiakov ZŠ